Elcykel - För en enklare vardag

Elcyklar har tagit städerna med storm. Vi har ett samhälle som går mot en stor medvetenhet gällande miljö och där har cykling dominerat som ”Framtidens transportmedel”. Miljön kräver att alla tar ansvar och försöker minimera mil med bilarna för att minska utsläpp. Vi ser en stor ökning av att bilarna parkeras och används vid längre turer och där elcykeln träder fram som familjers primära transportmedel. Många byter även ut bilen mot en lådcykel för transport av barnen. Det finns en hel uppsjö av elcyklar och därmed en hel uppsjö av motorer, batterier, displayer och växelsystem. Det är ofta vi får frågor som t.ex ”Vad är skillnaden mellan mittmotor och framhjulsmotor?” eller frågor angående olika elsystem osv. Vi besvarar gärna era frågor över telefon eller mail men vi har satt ihop en informationssida här inriktad på elcykel. Vi hoppas det hjälper på traven mot en grönare vardag och vi hoppas att ni väljer elcykel som ert primära transportmedel.

 
Kan jag använda elcykeln som en vanlig cykel?

Javisst! En elcykel är inprincip en vanlig cykel, men med en elmotor på. Elsystemet väger och därför är en elcykel tyngre, därmed känns det tyngre och trögare utan elen på. I motorn finns ett kugghjul som rullar fritt när motorn inte jobbar. Delarna skapar också friktion och därför kan det upplevas som tyngre att cykla på en elcykel än på en cykel utan motor.

 

Påverkar kylan batteriet till en elcykel?

Ja, batteriet till elcykeln påverkas av både värme och kyla. Desto kallare det är desto mer kapacitet förlorar batteriet. Vid -15°C förlorar det uppemot 40% av sin totala kapacitet och upp till 20% när det är nollgradigt. Vi rekommenderar därför att du förvarar batteriet inomhus om det är under 10°C utomhus. Om batteriet blir kallt och förlorar kapacitet så kommer den ändå tillbaka när det blir varmare igen.

 

Hur långt räcker batteriet på en elcykel

Det finns jättemånga olika faktorer som påverkar hur långt ett batteri för en elcykel räcker. Du kan ladda batteriet hur ofta du vill utan att påverka livslängden negativt, men du kan faktiskt påverka livslängden positivt. Om du oftast laddar batteriet till 80 % och sedan var tionde eller var femte gång laddar till 100 % så kan batteriets livslängd nästan fördubblas. Men det är som sagt många olika faktorer som spelar roll. Exempelvis:

  • Terrängen du cyklar i
  • Väder och temperatur
  • Start- och stoppfrekvens
  • Däcktryck
  • Batteriets grundegenskaper

Summan av alla dessa olika faktorer talar om hur långt batteriet räcker och därför är det svårt att ge något bra standardsvar. Hur stor cyklisten är påverkar också hur långt personen kan ta sig på sin elcykel. Cykeln väger ungefär 25 kg och om cyklisten väger 60 kg så väger är totalvikten 85 kg. Om cyklisten istället väger 90 kg så är totalvikten hela 115 kg, vilket är 35 % mer. Det påverkar naturligtvis räckvidden. Skulle man göra samma procentuella viktökning med en bil skulle det innebära ungefär 9 passagerare till i en bil på två kiloton. Naturligtvis påverkar det bränsleförbrukningen. Om du stannar och startar många gånger under kort tid så kommer det också dra mer energi. Det drar mer el att komma igång från stillastående än att hålla elcykeln i rörelse. Många start och stopp kan dra ner cykelns räckvidd. En längre färd på en platt landsväg drar mycket mindre av batteriets resurser och då kan du ta dig en runda på sju till åtta mil.

 

Hur lång tid tar det att ladda batteriet till en elcykel?

Hur lång tid det tar beror på vilket batteri du har och vilken laddare du använder. Vår standardladdare är på 2A, men vi har också en snabbladdare på 3A. Ett helt tomt batteri på 11Ah kan ta ungefär 5,5 timmar innan det är fulladdat med standardladdaren, men det tar ungefär 3,5 timmar med snabbladdaren. Tänk också på att du kan förlänga batteriets livslängd genom att ladda det till 80 % en majoritet av laddningarna och var femte eller var tionde gång ladda det till 100 %. Det påverkar inte batteriet negativt att ladda det ofta.

 

Måste jag trampa på elcykeln för att den ska gå framåt?

För att elmotorn ska ge dig extra hjälp framåt behöver du trampa. Du kan själv bestämma när och hur mycket hjälp du vill få av motorn när du cyklar. Det finns även en inställning för gångassistans som hjälper till när du leder din cykel. Elcyklar är tyngre än vanliga cyklar på grund av motorn och tillhörande komponenter och när du leder din cykel (i max 6 km/h) får du lite extra hjälp på traven av elmotorn tack vare den här funktionen.

 

Måste jag bära hjälm när jag cyklar på elcykel?

Vi rekommenderar alltid hjälm när du cyklar, oavsett vilken typ av cykel du använder! Om du är under 15 år är det lag på att ha hjälm, men äldre cyklister måste inte ha det. Däremot är det en viktig del av säkerheten för dig som cyklist att bära hjälm om det sker en olycka.

 

Kan man trimma cykeln så den går fortare än 25 km/h?

Det går att trimma elcyklar och det funkar endast på mittmotorer, inte framhjulsdrivna elcyklar.

 

Jag har fått punktering/ska byta däck på min elcykel med framhjulsmotor. Hur gör jag?

Den stora skillnaden på att byta ett hjul kopplat till en motor är att du helt enkelt behöver koppla loss motorkabeln. Lossa den försiktigt! Om du har en elcykel med mittmotor är det som att byta däck på en vanlig cykel. Om du är händig kan du byta hjulen själv, men om du är det minsta osäker får du gärna vända dig till vår butik / verkstad. Då får du garanterat proffshjälp!

 

Vad kostar en elcykel i drift?

Driftkostnaden beror lite på hur snabbt du förbrukar energin i batteriet. Den mängd el som krävs för en laddning kostar ungefär en krona och om du tar dig 5 mil på en laddning kostar det således 20 öre per mil. Förutom själva elkostnaden bör du lämna in din elcykel för service en gång per år.

 

Hur fort kan jag cykla på en elcykel?

Precis som på en vanlig cykel så går cykeln så fort som du trampar. Däremot slutar elmotorn att hjälpa till när du når 25 km/h eftersom ett motordrivet fordon som går snabbare än så räknas som motorfordon enligt lagar och regler.

 

Vad innebär certifieringen av cykeln?

Från och med januari 2018 gäller en ny lag som säger att alla elcyklar måste vara CE-märkta och godkända. Det innebär att cykeln ska vara testad för att leva upp till Europastandard (EN15194:2011). Kontroll i laboratorium säkerställer att cykeln håller rätt hastighet och att batterierna är pålitliga och lever upp till säkerhetsstandard. Det finns internationella krav avseende explosionsrisk och brandfara (BATSO 01). Självklart är alla Monarks elcyklar testade och godkända.

 

Vad är skillnaden på en framhjulsmotor och en mittmotor?

En framhjulsmotor är en relativt enkel konstruktion som är billigare att producera än en mittmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad för cyklar som ska användas i relativ platt terräng och på cyklar som används mer för den ”lugna” transporten. De flesta som väljer en framhjulsmotor vill att cykeln ska göra allt jobb, man vill bara ”åka med”. En cykel med framhjulsmotor har sensorer som känner av att man trampar. När vevarmarna börjar rotera ger sensorn en signal och motorn börjar driva. Det betyder att man egentligen bara behöver trampa mycket lätt för att få assistans från motorn. Det gör också att strömförbrukningen blir högre då motorn gör ”allt” jobb. Detta innebär att denna motorn inte är lämplig om det är mycket backigt eller om ekipaget är tungt (om man t.ex. drar cykelkärra och har barnsits så totalvikten överstiger 125 kg). Om motorn är på 250W kommer den inte att orka dra ett alltför tungt ekipage uppför en brant backe, strömförbrukningen kommer dessutom att bli mycket hög. En mittmotor styrs på ett annat sätt, momentsensorer känner av hur hårt du trampar. Trampar man hårt får man mycket assistans från motorn, trampar man mindre hårt får man mindre assistans. En mittmotor känns mer som en vanlig cykel. Denna modell av motor lämpar sig mer för aktiv cykling och i miljö där det är mer backar eller om man ofta drar ett tungt ekipage.

 

Miljön

Dagens klimat kräver att alla tar ansvar och ställer om till en grönare vardag. Elcykeln klarar långa sträckor på nästintill noll klimatpåverkan. Ur ett miljöperspektiv är elcykeln framtiden. Bilen behövs naturligtvis i vårt samhälle men det är viktigt att tänka om och planera annorlunda. Har man några få kilometer till jobbet så är elcykeln en välvärd investering för att göra en grön insats! Många mil med bilen är i onödan.

Ekonomi

En elcykel kostar otroligt lite i drift. Ingen parkeringsavgift, skatt eller dyrt drivmedel. Dessutom kostar det sällan extra hos försäkringsbolagen men vänligen kolla detta för säkerhetsskull. Man sparar otroligt mycket pengar och elcykeln betalar sig själv oftast på endast några månader. Vi erbjuder även räntefri delbetalning via Resurs Bank.

Hälsa

Elcykeln ersätter i många avseenden bilen och därmed cyklar man oftast mer och längre. Det är en myt att elcyklister får lite motion. Statistik visar att cyklister som cyklar elcykel rör sig mer då detta är deras primära transportmedel. Elcykeln följer med i arbetet och privat. Det går även att sätta en lägre assistans-nivå på displayerna, då får du jobba mer.

Livstids fri service

Hos oss ingår det även livstids fri service på elcyklar. Livstids fri service gäller på alla cyklar i vårt sortiment. En service på en elcykel kostar mellan 499:- upp emot 899:- beroende på hur omfattande servicen är. Servicen är gratis på alla nya cyklar köpta hos oss.